27 Haziran 1953’te İstanbul’da dünyaya geldi. Tam adı Mustafa Tarık Günersel’dir. Bankacı Güngör Hanım ile siyasetçi İsmet Günersel’in oğludur. Ortaöğrenimini Kadıköy Maarif Koleji ve bursla gittiği ABD’de Sheboygan North High School’da tamamladı. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü’nden mezun oldu. 1982-1986 yılları arasında Suudi Arabistan’da İngilizce öğretmeni olarak çalıştı. 1991’den sonra İstanbul Şehir Tiyatroları’nda dramaturg ve oyuncu olarak görev aldı. Bazı filmlerde rol aldı. Librettolarını yazdığı ve müziklerini Selman Ada’nın yaptığı “Ali Baba ve Kırk Haramiler” operası ile “Mavi Nokta” oratoryosu Devlet Opera ve Balesi tarafından İstanbul, Ankara, İzmir ve Mersin’de sahnelendi. 1996’da Gülseli İnan’la birlikte “Şiir Uzayı Labaratuar”nı kurdu. 21 Nisan’ın “Dünya Şiir Günü” olarak kutlanması önerileri Uluslararası PEN Kongresi’nce kabul edildi.
İlk şiiri 1976’da Birikim’de çıktı. Şiir ve yazıları Oluşum, Varlık, Sanat Olayı, Yazko Edebiyat, Adam Sanat, Adam Öykü, Sombahar, Yeni Biçem, Milliyet Sanat ve Ludigirra dergilerinde yayımlandı. Bazı şiirleri Kanada, ABD ve Fransa’da yayımlandı. Görsel şiir, somut şiir ve lettirst şiire örnek sayılabilecek çalışmaları ile tanındı. “Şair ve yazar olarak çeşitliliğe verdiğim önem 1972’de tasarladığım’Mozaik’ projesi bağlamında değerlendirilmeli” diyen Tarık Günersel, şiirde sesi ve güzelliği öne çıkarmasıyla kendine özgü bir yer edindi.
Hakkında Oluşum, Geniş Zamanlar ve Sombahar dergilerinde özel bölümler hazırlandı. “Ali Baba ve Kırk Haramiler” operası üzerine 1993’te Dokuz Eylül Üniversitesi’nde bitirme tezi hazırlandı.
Hüseyin Peker, Tarık Günersel hakkında: “Kimi için bu sayfalar altayıp geçilecek şiirler olabilir, ama düşündürücü bir yanı da yaşatmıyor değil. Çünkü Günersel, yaşadığı yaşamadığı kavramlarla, düzenlerle oynamayı seven bir kimliğe sahip. Bildiğimiz düzenin insanı değil o. Bakış açısı, yaratıcılık düzlemi farklı. Kâh askerde, kâh annesinin ölümünde, kâh ismiyle karşısına dikilen babasında, bazen de Amerika’da bir göl kıyısında, ayrılıp tekrar barıştığı eşinde, bazen de uzayda arıyor mutluluğu Günersel kendine özgü adımlarla dolaşıp duruyor. Yalın bir düzende seçmeci bir yaratıya kavuşmak istiyor. Bence bunun bir bölümünü bulduğu da söylenebilir” değerlendirmesini yapmıştır.
ESERLERİ
ŞİİR: Otmopili’de Akşam (1982), Planlar Kalıntı Olduğu Zaman (1983), Muhafızgücü: 1 Hayalgücü: O (şiirler ve yazılar, 1989), Zaman Denen Oyuncak (1999).
AFORİZMA: Uzay Bilinci (özdeyişler, 1993).
ANI: Değişen Suudi Arabistan (1987), Kumlaşmak: 12 Eylül Dönemi, Aramco Arabistan Anıları (1999).
OYUN: Ali Baba ve Kırk Haramiler (opera metni, 1991), İtiraf (1988); Büyüsayar (1990), Mim Oyunları (1991), Mavi Nokta Oratoryosu Librettosu (1992), Yaşasın Delilik (1993), Yarım Bardak Su (2005).
ÖYKÜ: Bir Geçiş Toplumu (1983), Bedenlere İnanır mısınız? (1999).
ÇEVİRİ: Godot’yu Beklerken (S. Beckett’ten), Popcorn (B. Elton’dan), Mr. Peters’ın Bağlantıları (A. Miller’dan)